Unenhuolto – nuku paremmin ja auta aivojasi

Uni on ravitsemuksen ja liikunnan ohella yksi terveyden ja hyvinvoinnin avainasioista. Nukkuminen on paljon enemmän kuin vain fyysistä lepäämistä. Unen laadulla on mm. suuri merkitys aivojen terveydelle.

Voimme kärsiä liian vähäisen tai huonolaatuisen unen aiheuttamasta päiväväsymyksestä!

Valvominen vaikuttaa tutkimusten mukaan niin mielialaan, kun erilaisten sairauksienkin syntyyn. Univaje vaikuttaa kehon puolustusjärjestelmiin ja pitää yllä kehon matala-asteista tulehdusta.

nukkuva kaveri

Syvä uni ”pesee ja huuhtelee” aivoista kuonaa joka vaikeuttaa aivojen toimintaa, se myös rentouttaa kehon, vilkeuni mielen. Unen laatu eli syvän unen ja vilkeunen määrä on tärkeämpi kuin pelkkä unen pituus.

Unettomuus voi ilmetä nukahtamisvaikeuksina tai yöllisenä heräilynä ja vaikeutena päästä uudelleen uneen tai liian aikaisena heräämisenä. Unettomuus voi olla kroonista tai väliaikaista.

Kun nukkuu huonosti niin:

Jos sinulla on edellä kuvattuja tuntemuksia, niin mieti voisivatko ne johtua unihäiriöistä ja niiden myötä liian vähäisestä unen määrästä? Jos näin on, niin hyödyt tarjoamastani unenhuollosta.

Unenhuollolla tarkoitetaan nukkumistottumuksiin ja elämäntapoihin liittyviä unta ja vireyttä ja niiden myötä elämänlaatua parantavaa ohjausta.

Kysy lisää, varaa aika!